سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوستدار دیلم

صفحه خانگی پارسی یار درباره

احداث مجتمع فرهنگی مذهبی

کلنگ عملیات احداث مجتمع فرهنگی مذهبی حضرت ولی عصر (عج) شامل حسینیه ، کتابخانه و درمانگاه در چهار طبقه در شهرستان بهبهان به زمین خورد

در این مراسم که با حضورامام جمعه ، فرماندار، مسئولین ادارات ، خانواده شهداء و هیات رزمندگان اسلام و عاشقان ثارالله شهرستان برگزار گردید حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی امام جمعه شهرستان ضمن تجلیل از مرحوم حجت الاسلام حاج سید محمد علی سعادت بهبهانی و ورثه آن مرحوم و خانواده نیکوکار امیدوار که زمین مجتمع را وقف نمودند گفت : این امر خیر و مفید باقیات و صالحالتی است و امیدواریم این مجتمع مفید با همیاری همه اقشار به بهره برداری برسد زیرا این شهر نیازمند چنین مجتمع هایی می باشد .

شایان ذکر است محل احداث این مجتمع واقع در خیابان شهید جوانمردی – خیابان شهید آصفی نبش کوچه امامزاده حیدر این شهرستان می باشد وهیات رزمندگان اسلام و عاشقان ثارالله شهرستان نیز با همتی والا و عزمی راسخ و عشقی زایدالوصف مصمم به احداث این مجتمع ارزنده می باشد .

مرحوم حجت الاسلام حاج سید محمد علی سعادت بهبهانی در زمان حیات خود علاقه وافری داشت که چنین مجتمعی را احداث نماید که خوشبختانه ورثه خلف آن مرحوم و خانواده محترم امیدوار هدف والای وی را تحقق بخشیدند .

مرحوم سعادت از سادات جلیل القدر و روحانیون متعهد ، دلسوز ، مکتبی ، ولایی و مردمی این شهرستان بوده که در دوران هشت سال دفاع مقدس پیوسته در جبهه ها حضور داشته و هنگامی که مهاجرین جنگی در این شهرستان بودند از هیچ گونه کمکی به آنان دریغ نمی ورزید و یار ویاور آنان بود و با کمک خیرین مردمی به جبهه و جنگ نیز خدمات شایانی نمود .

آن مرحوم علاقه ویژه ای به اهل بیت عصمت و طهارت و امامزادگان به ویژه امامزاده بی بی حکیمه دختر باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر (ع) داشته و با تلاش ایشان شجره نامه این امامزاده در جلد سیزدهم ترجمه بحار الانوار مرحوم علامه مجلسی صفحه 285چاپ گردیده که باعث تحکیم عقاید زائرین به این بانوی مکرمه شده و در عمران و آبادانی و تامین وسایل رفاهی زائرین این امامزاده نیز نقش موثری داشت .

آقای علی نژاد یکی از اعضای هیات رزمندگان اسلام و عاشقان ثارالله شهرستان بهبهان در حاشیه این مراسم به خبرنگار طلوع گفت : امیدواریم نیات خیر واقفین را با کمک مردم متعهد و دوست دار اهل بیت عصمت و طهارت تحقق بخشیده و موفق به احداث این مجتمع گردیم .

نامبرده افزود : حساب جاری شماره 0105059293004 به نام حسینیه ولی عصر (عج) در بانک ملی ایران آماده دریافت کمکهای نقدی علاقمندان در این زمینه می باشد .


فقط از خدا می ترسم

بی شک این جمله را در محاورات روزمره از بسیاری از افراد شنیده اید که " من تنها از خدا می ترسم" اگر براستی چنین بود و خداوند در معادلات بسیاری از ماها جایگاهی داشت ایا روند زندگی فردی و اجتماعی چنین بود. ای کاش براستی ما تنها از خدا می ترسیدیم اما دریغا که چنین نیست.اگر هدف از تعلیم و تربیت و تهذب نفس را تقوا و خدا ترسی بدانیم در یک بررسی اجمالی باید اذعان کرد متاسفانه در بسیاری از موارد به این اهداف دست نیافته ایم. هدف از این سطور سیاهنمایی نیست اما یک بار در خلوت با خود بیندیشیم که براستی ما فقط از خدا می ترسیم


موفقیت دانش اموزان هنرمند بندر دیلم

    نظر

 موفقیت گروه نمایشی دانش آموزی خار تو پامه از بندر دیلم به مرحله کشوری را تبریک می گویم. این موفقیت یاد اور راهیابی گروه سرود مدرسه راهنمایی قدس به مرحله کشوری در دهه 70 و کسب عنوان در  سطح کشور بود و برای بنده خاطره شیرینی را  زنده کرد. به اقای خدامی و گروهش و هنرمندان دیلمی به ویژه مشتاقان تئاتر این موفقیت را مجدد تبریک می گویم.

دو عکس از این گروه نمایشی از وبلاگ دیلمی یل درج می شود. به امید موفقیت روز افزون بچه های دیلم در زمینه های علمی0 هنری0 ورزشی 0 فرهنگی

 

 


جناب استاندار، فاین تذهبون؟!

 

نامه سرگشاده شماره 1 بسیج دانشجویی 5 دانشگاه شهر شیراز به استاندار فارس 

جناب استاد رسانه! 
گفتمان حضرتعالی در ماه های ابتدایی حضورتان در استان، یادآور ادبیات سال های اول انقلاب بود. گفتمان مستضعف محور شما شخصیت اصحاب زر و زور و تزویر استان را متزلزل ساخت و این برای دانشجویان عدالتخواه قوت قلبی بود که انگار بعد سال ها، بناست این استان میزبان و تحت مدیریت یکی از فرزندان روح الله، از دام زمین خواران و مفسدان رهایی یابد.

نقل قول های یکی از دانشجویان مخلص از جلسه ای که با شما داشت، هیچ گاه از ذهن مان پاک نمی شود؛ محکم، عدالتخواه، جوان و آرمانخواه.

 جناب مسئول نسل سومی!

همیشه از بزرگان دینی مان در نظام شنیده بودیم که انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است. مصادیق هم کم نبودند. تازه فتنه ای را گذرانده بودیم که بزرگانی در آن ریزش کرده بودند. شما اما همیشه از نسل سومی بودن تان می گفتید. از این که نسلی استراتژیک است که با رجعت به مبانی و ادبیات انقلاب، باری را از دوش مولای مان سید علی (مدظله العالی) بر می دارد. و ما هم مثل شما نسل سومی هستیم. و چه مسرور که هم نسلی مان، اینگونه در وسط میدان مبارزه با مفاسد، نعره می زند تا دمار از روزگار اختاپوس های مفسد اقتصادی درآورد.

 جناب گزینشی!

ما اما در اشتباه بودیم! شعارهای تان را شنیده بودیم اما انگار تمامی نداشتند. صدای نعره می آمد اما حمله همه جانبه نه! آخر تا کجا؟ تا کی؟ ما منتظر عمل بودیم. عملی که اصالت داشته باشد و گزینشی نباشد. اقدامی که همه را بترساند نه فقط بعضی آقازاده هایی را که حالا مخالف شما بودند. حرکتی که دزدان اقتصادی فارس را بزند نه دزدان اقتصادی و البته سیاسی مخالف شما و دوستان تان را! آخر دزد، دزد است چه راست باشد چه چپ! چه آقازاده باشد چه عادی زاده! چه با شما باشد، چه بر شما!  جدای از این که فرماندار سابق شیراز عزل گردیده یا زمان ماموریتش به پایان رسیده، شما حتی نمی توانید به اقدامات وی نیز استناد کنید چون از جنس همان حرکت های گزینشی و شعاری شما بود حتی غلیظ تر از شما!

 جناب نماینده مکتب ایرانی در استان!

شما تغییر کرده بودید و البته زمین مبارزه هم همین طور. دیگر مبارزه اصالت نداشت. آخر شما مبارزه گر میدان قدرت شده بودید نه عدالت. بی تعارف؛ احمدزاده ی نسل سومی حالا در قد و قواره ی یک سیاسی کهنه کار عمل میکرد که جهت حرکتش تغییر کرده بود. احمدزاده ای که در نقد جناب مشایی در شهریور 87 تیتر زده بود که «در آن چه علم  نداری مجادله نکن» (این مطلب در رجانیوز منتشر شده بود) حالا یار غار او شده بود. این که چرا این طور شد، حرف بسیار است اما، بوی بازی سیاسی ای می آمد که در آن اولویت ها تغییر کرده بود. جشن نوروز، موسیقی، مکتب ایرانی، این ها شد دغدغه های تان و اجلاسیه سرداران و 14600 شهید استان فارس فراموش تان شد. ادعای مستضعف مداری تان هم چنان شنیده می شد اما فقط 30 % بودجه های استان جذب شده بود. دورتان را کسانی گرفتند که نزدیکی شان به شما، در نزدیکی شان به مکتب ایرانی خلاصه می شد. مصاحبه سرپرست جدید فرمانداری شیراز آقای بذرافشان را خوانده اید؟! او حتما شما را بهتر از ما شناخته است که در اولین مصاحبه خود اینگونه گفته است: قائل به مکتب ایرانی هستم!

 و اما جناب استاندار!

تا زمانی که استاندار این استان مهم هستید، باید در راستای خط امام و اندیشه های رهبر معظم انقلاب اسلامی گام بردارید. همان چیزی که روز به روز از آن دورتر می شوید. شما چه چای قندپهلو با آقای مشایی بخورید چه نخورید، باید برای عمران و آبادی این استان بکوشید. بنا نیست ما به خاطر برخی انحرافات سیاسی، از بی توجهی شما به وظایف تان بگذریم. ضعف در جذب منابع مالی استان که با تذکرات پی در پی حضرت آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز مواجه شده است، فضا دادن به رانت خوارهای اقتصادی وسیاسی، بی توجهی به نظرات علمای بزرگوار استان، تدارک سیاسی دیدن برای وقایع پیشرو با گرایش فکری مشخص، عدم اراده برای مبارزه اصیل و غیرگزینشی با زمین خواری و مفاسد اقتصادی، نگاه های غلط فرهنگی برخواسته از مکتب ایرانی که در شان سومین حرم اهل بیت علیهم السلام نیست، ضعف در اجرایی ساختن موصبات سفر رهبری و ریاست جمهوری به استان، استفاده بدون اولویت بیت المال و ... همه از مشکلات جدی مدیریت شماست که هرچه سریع تر باید به حل و فصل آن اقدام نمائید.

ما دانشجویان بسیجی امیر قافله صبر و بصیرت امام خامنه ای، از جنابعالی مطالبه جدی داریم تا هرچه سریع تر در جهت حل مشکلات استان اقدام نمائید والا حرف های ناگفته ای است که از در میان گذاشتن آن ها با مردم انقلابی و شهید پرور استان فارس ناگزیر خواهیم بود.

والسلام علی من اتبع الهدی

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز
 
بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شیراز

بسیج دانشجویی آموزشکده فنی باهنر شیراز

آری اینچنین شد برادر!

 

آیا  فرهنگ غلط در استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از جمله ماهواره می تواند جامعه ما را که  در قیل و قال عده ای بشدت مدعی اسلامی بودن است  به نتیجه قابل قبولی از منظر دین و مذهب  رهنمون بسازد؟ برونداد معنوی چنین روندی که  اغلب در کوچه و خیابان شاهد و ناظر خنثی آن هستیم  شرایط نا مناسبی را رقم می زند. تنها از این منظر که میزان توجه و اهتمام خانواده ها به آشنایی فرزندان  با قران مجید چگونه است نتایجی حاصل می شود که  با اطمینان می توان گفت زیبنده و خوشایند جامعه مدعی اسلامی نیست.

چرایی موضوع در این نوشتار مطرح نیست. چیستی آن هم از نقطه نظر هر فرد می تواند متفاوت باشد اما واقعیت این است که فرایند موجود با آموزه های دینی و مذهبی ما  سازگار نیست. آیا امروز از فضای خانه های ما ترنم روحبخش قران بگوش می رسد . آنچه در اعماق روح و ذهن کودک و جوان ایرانی نفوذ  می یابد آهنگ قرانی است؟ برغم عادت مالوف که نویسنده هر نوشتار بر آن است تا از زبان دیگران بنویسیدو بجای آنها قضاوت نماید سعی دارم پاسخ را هر مخاطب از دیدگاه و ملاحظات و مشاهدات خود  ارایه نماید.

گفته می شود برخی از این واکنشها در نتیجه عملکرد مدعیان دین و دینداری است - دریافت چنین استنباطی آیا می تواند مجوزی برای دور شدن از   تکالیف تک تک ما برای  باروری و شکوفایی اندیشه های ناب الهی  در جامعه باشد؟

فارغ از پاسخها و تحلیلهای متفاوت ذیلا تذکراتی را که باید در قبال  توجه به قران و اشاعه فرهنگ قرانی در خانواده ها داشته باشیم به مدد  روایات یادآور می شوم. امید آنکه به دور از غفلتهای بچگانه و  اداهای شبه روشنفکرانه در این ارتباط بیشتر به خود آمده و  در غرقابی که دیگران برایمان ساخته اند غوطه ور نشویم.

از فرصت استفاده کرده و تلاش تمامی افرادی که در این شرایط اهتمام به قران آموزی را وجه همت خود کرده و برای این منظور کیسه مادی ندوخته اند را ارج نهاده و برای این افراد توفیق بیشتر در خدمت صادقانه اشان  آرزو نمایم.

نکته مهمى که در احادیث قرائت قرآن وجود دارد این است که این احادیث ، مسلمانان را به تلاوت قرآن در منازلشان تشویق فراوان مى کند. خواص و آثار گوناگون براى آن مى شمارد. این فواید عبارت از:
اول : خواندن قرآن در منازل سبب اعتلاى کلمه حق و نشر حقایق اسلام ، و نیز موجب انتشار و کثرت قرآن خواهد بود؛ زیرا وقتى انسان در منزل خود قرآن بخواند همسر و فرزندان وى نیز طبعا در این عمل از وى پیروى نموده و به خواندن آن تشویق مى گردند و در نتیجه به خواندن قرآن گرایش مخصوص به وجود آوده و تعداد قرآن خوانان روز به روز افزایش ‍ پیدا مى کند. اگر براى خواندن قرآن مرکز و محل معینى اختصاص یابد در این صورت قرآن خواندن براى همه و در تمام اوقات امکان پذیر نخواهد بود. این است که گفتیم : قرائت قرآن در منازل یکى از راههاى انتشار و گسترش حقایق اسلام مى باشد.
دوم : قرائت قرآن در منازل و خانه ها، تعظیم و پاداش شعائر اسلام است ؛ زیرا وقتى از خانه هاى مسلمانان هر صبح و شام صداى روح نواز قرآن بلند گردد و از هر نقطه شهرهاى اسلامى صداى تلاوت آیات الهى به گوش رسد، در اعماق جان و دل شنوندگان اثر خاص و عمیقى مى گذارد و ایمان در دلشان بارور و شکوفا مى گردد.
سوم : قرائت قرآن در منازل داراى محاسن دیگرى است حدیثى از امیرالمؤ منین علیه السلام مى فرماید: تلاوت قرآن ، دعا و ذکر خدا در خانه ها و منازل باعث فزونى نعمت ها و ازدیاد برکت ها مى گردد و فرشتگان الهى در چنین خانه هایى فرود آمده و شیاطین از آن دورى مى گزینند و فرار مى کنند. این گونه منازل براى اهل آسمان نور و روشنایى مى بخشد همان گونه که ستارگان آسمان بر اهل زمین نورافکنى مى کنند.
در حدیث دیگرى از رسول خدا صلى الله علیه و آله نقل شده است که فرمود: خانه اى که در آن قرآن خوانده مى شود بر اهل آسمان مى درخشد، همان گونه که ستارگان بر اهل زمین مى درخشند.
نیز فرمود:
خانه هایتان را با نماز و قرائت قرآن نورانى کنید. خانه هایى که در آن قرآن تلاوت نشود و یادى از خدا نشود برکتش کم شده و ملائکه از آن ها دورى مى کنند و در عوض ، شیاطین به این خانه ها راه مى یابند.


قیمت نان و دیگر هیچ چیز

    نظر

معدل قیمت نان در کشور که در زمستان 89 با رشد 400 درصدی  مواجه شده بود در آغازین روزهای اردیبهشت 90 هم با 25 درصد افزایش دیگر به مشتریان داده می شود. از کیفیت هم که فقط در مصاحبه ها به به و چه چه می شنویم خدا کند مسئولان ذیربط در افزایش حقوق کارگران و کارکنان هم به همین منوال چرتکه بیندازند

 


آیت الله امجد: سابق با تیغ ریش می زدند الان با ریش تیغ می زنند

 

 

*   این حرف را الان من می گویم می رود روی آنتن عیبی ندارد بگذارید برود این حرف ها ارزش دارد اگر همه علما ، فقها ، بزرگان و مراجع جمع شوند یک موی علی اصغر نمی شوند یک موی علی اکبر نمی شوند.

 
    * برای امام صادق(ع) هم باید گریه کرد برای امام باقر(ع) هم باید گریه کرد ولی اصل گریه مال امام حسین(ع) است.

 

    *  گاهی در بین همین روضه ها و گریه ها و .... آدم به جایی می رسد که هزار سال دیگر هم نمی تواند برسد.

     * نمک مجلس روضه است ما زنده به روضه هستیم اگر این روضه را از مردم بگیرند هیچ چیز نمی ماند .

     *  قر آن نامه خداست صحیفه سجادیه جواب این نامه است ونهج البلاغه شرح این نامه است.

    * ارتباطی که باید بین پیران وبزرگان با جوانان باشد نیست جامعه دانشی هم نیست علم زندگی مشکل ترین علم است .

 

    * زنده باد سعدی ، می گوید:

دین به دنیا فروشان خرند   /   یوسف فروشند تا چه خرند

     *   دو تا کلمه ، من کیستم ؟کجا هستم ؟ همین ، همین دو تا بس است بهلول می گوید دنیا اندکی است از آن هم اندکی عمر توست از آن هم اندکی باقی مانده ،گیر چی هستی؟ 

     *   وجود مساوی علم است به واسطه ،این که به وجود آمدیم علم هم پیدا کردیم  به اسماءجمال وجلال خدا ، ولی فراموش کرده ایم .

     *  زهد للدّنیا : طرف خیلی چیزها را بر خود حرام می کندتا مردم به او احترام گذارند این خیلی بد است . زهدفی الدّنیا : این هم مثل این طلبه ها و دانشجو ها ، من این مولف را نمی خواهم این را نمی خواهم آن را نمی خواهم این هم  بد است .

   *  سابق بدترین فحشی  که زن ها به زن ها می دادند گفتن کلمه بی حیا بود الآن که فحش نیست علنی است مردها هم که می خواستند فحش دهند می گفتند بی غیرت . الآن چه؟ زنی که منتظر فرج است باید بافت دینی داشته باشد.

   *  خوداین اذان بزرگ ترین دانشگاه اسلام است  من می گویم زیر زبان زمزمه کنید.

 *  آقا ملاک ومعیار حق و حقیقت است ملاک امجد و غیر امجد نیست باید برگردیم به حقیقت .حقیقت دین قائم به شخص نیست که اگر حضرت رسول(ص) بود و وقتی رفت تمام شد نخیر ،  ولایت است شخص  نیست .

   *  ما از بچّگی از بزرگانمان شنیدیم حضرت زهرا (س) نوحه خوانی را دوست دارد .

     *  ذکر خدا صلوات است.

     *  انّ الله وملائکته یصلّون علی النبیّ ....  این ملائکه اضافه تشریفی است.

     * ما نباید دنبال ثواب برویم چون اگر دنبال ثواب برویم دنبال معرفت نمی رویم این ثواب ها و ذکر ثواب کاشف عظمت دعاست.

    * این که امام حسین(ع) علی اصغر را آورد گفت: آب بدهید می گوید این خلاف عزت است نخیر این ذلّت نیست عزت است امام حسین(ع) یک بچه را آورده است برای هدایت افراد.

    *    یک گناه ما داریم آنهم خودپرستی است.

    *   الآن طوری شده وقتی مطلبی می گویی اشکال دارد نگویی اشکال دارد کاری را انجام دهی اشکال دارد انجام ندهی اشکال دارد جلسه تشکیل دهی تشکیل ندهی اشکال دارد هرکار بخواهی بکنی اشکال دارد.

    *   عاطفه خرد کمالات  انسان است هرچه کامل تر باشیم عاطفه بیشتر است به قول آقای مطهری ما بچه را دوست داریم امام حسین(ع) دوست ندارد.

    *  خدا رحمت کند آقای حق شناس را ، هروقت مشکلی داشت روضه علی اصغر می خواند یک وقت مریض بود من رفتم روضه علی اصغر خواندم خوب شد.

    *  سابق با تیغ ریش می زدند الان با ریش تیغ می زنند.

     *   امام سجاد(ع)35سال بعد از کربلا فرهنگ اسلام را در قالب دعا ارائه کرد.

    *    من خودم دیدم آقای طباطبایی در حرم نماز مستحبی می خواند صورتش گر گرفته بود قرمز شده بود انگار خون جمع شده بود در صورتش .

     *     اگر کسی از خدا نترسد هم خودش از همه می ترسد هم همه از او می ترسند البته تفنگ توخالی است ولی اگر کسی از خدا بترسد از هیچ چیز نمی ترسد .

   *    شیطان چه می کند فقط دعوت می کند این نفس است که بیچاره می کند دزد خانگی است.

    *   کمیل از اصحاب سرّ امیرالمومنین است دعای کمیل برای نیمه شب است.

     *
      من الان ?? سالم است اندازه 140 سال عقبم چه بایدبکنم70 سال جلو می رفتم نرفتم ، 70 سال هم عقب رفتم 140 سال عقبم چطور جبران کنم؟

    *     الان ابزار و امکانات خیلی خوب است اگرکسی بخواهداستفاده کند . سابق شهر به شهر می رفتند سفر برای یک حدیث یک روایت . آدم های محترم به عنوان خیار فروش می رفتند داد می زدند خیار خیار ، اینطور می رفتند منزل امام رضا(ع) که یک مساله بپرسند و علم کسب کنند و یاد بگیرند.

    *   سه مرحله است خداشناسی ، خودشناسی و همت بلند و عمل.

     *   باید یک توبه عمومی بشود و الّا دچار توفان های سهمگین می شویم که این ایمان های ضعیف ما توان تحمل در مقابل آنها را ندارد.

     *   سابق علما برای این دم در می نشستند که بگویند ما از همه کمتریم. توی سر ما هم نزنید بازهم دعایتان می کنیم .اهل بازی نبودند واقعاً همینطور بودند دنیا دارد صادقانه با ما رفتار می کند بازی نکنیم.


آبگاه تنوب در بندر دیلم

آبگاه تنوب در حومه بندر دیلم مشتمل بر چاه های اب شرب و مصرفی اهالی شهر دیلم بوده است. این آبگاه برغم  بهره مندی بخشی از اهالی دیلم از سیستم اب لوله کشی شهری تا اوایل انقلاب بعضا مورد استفاده قرار می گرفت. ذیلا عکس هایی که در ایام تعطیلات نوروز ???? از تنوب  گرفته ام درج می شود

 

 تنوب  در مشرق دیلم مشتمل بر بخش های مختلف بوده است که از ضلع جنوبی  عبارت بوده است از تنوب  حسین  واقع در مجاورت شمالی جاده دیلم به سیاهمکان  قسمت بعدی  مشهور به تنوب سده بلند یا تنوب جاج عیوضی ( مرحوم حاج عوض فرزند مرحوم حسین حق شناس و جد  جناب آقای حاج مصطفی حق شناس دیلمی خیر و نیکوکار بندر دیلمی ساکن در تهران  است ) در بخش شمالی تر آن نیز تنوب  حاج عباس ( مربوط به مرحومین آقایان حاج عباس معتمد- حاج غلامحسین قصابکار و حاج اسداله صادقی فرزند علی  بوده است ) در ادامه نیز مجددا تنوب حاج عباس و تنوب سید مربوط به سادات جبل عاملی  بوده و در انتها تنوب حاج قنبری (مرحوم حاج قنبر بشیری بزرگ خاندان بشیری )واقع شده است. نکته در خور تامل اینکه   علت انتخاب این محل توسط افراد خیر برای احداث آبگاه شرایط خاص اقلیمی و  نوع خاک شنی رسی (سبل) این منطقه است. باید اشاره داشت که خرمنگاههای کشاورزان(جخونزار) ساکن در دیلم و روستاهای مجاور نیز در حاشیه و اطراف بخش های گوناگون تنوب قرار داشته است که به عنوان مثال می توان به  خرمنگاه پشت تنوب حسین  اشاره کرد که  کشاورزان محله حیرونی دیلم نظیر  خانواده های ترکزاده - فتاح- قره باغی - خدری و... و همچنین کشاورزان ساکن روستای بنه اسماعیل در این زمره  است. ناگفته نماند خرمنگاه  کشاورزان دیلمی شریک در بنه خاطر  نظیر خانواده های حقیقت- بدخشان - خدایاریان- شاکریان - رشتی - عباسی  علی نیا- حسن پور و سایرین در شمال تنوب حاج عباس معروف به جاده دیلم - بنه خاطر  قرار داشته است.  گروه دیگر خرمنگاه خود را در  پشت تنوب حاج عباس شمالی و تنوب سید متمرکز کرده بودند که کار کشت و زرع انها واقع در روستای  حاج حیدری  بوده است. از این دسته می توان به خانواده های مرادی- خلیجی و شکوه اشاره کرد. 

 

 

 چاه های تنوب محصور بوده  بوده که  اهالی ان رابه نام (سده تنوب)نامیده اند. بخش های شرقی ان هنوز بر جا مانده و در این بخش معبرهایی برای عبور افراد و (عربانه) تعبیه شده بود. در زمان بهره برداری از این چاه های موقوفه ارتفاع چاه ها بین یک متر تا یک و نیم متر بوده است.  به  هنگام وفور نزولات جوی آبهای این منطقه از کیفیت بهتری برخوردار بوده و در زمانهای کم بارش آبها تا حدودی شور مزه می شدند

قسمت شرقی تنوب علاوه بر این محل تفریح و گردش مردمان این دیار محسوب می شده است.

عربانه - گاری وسیله حمل و نقل و جابجایی در گذشته که بر چهارپایان حمل می شد